måndag 10 februari 2014

Industrigröt, välling och modersmjölksersättning

Jag valde bort industritillverkad gröt, välling och modersmjölksersättning innan min bebis kom till världen. Jag själv försöker noga välja vad jag äter och undviker tillsatser i möjligaste mån. När jag därför läste på om innehållet i det jag skulle mata min bebis med så blev valet väldigt enkelt. Jag tänkte sammanfatta lite information kring de tillsatser som jag främst vänder mig emot i de ovan nämnda produkterna och för enkelhetens skull så väljer jag att klumpa ihop dem till en enda industritillverkad sörja, för i stora drag innehåller de i princip samma sak alla tre.

NAN 1 som tillverkas av Nestlé:

Vatten, skummjölk, laktos, vegetabilisk olja, vassleprotein, emulgeringsmedel (sojalecitin), fiskolja, maltodextrin, L-fenylalanin, syra (citronsyra), taurin, inositol, nukleotider (adenosin 5’-monofosfat, cytidin 5’-monofosfat, guanosin 5’-monofosfat,uridin 5’-monofosfat), L-histidin, L-karnitin, mineralämnen (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod, koppar, mangan, selen), vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin, biotin, pantotensyra).
BabySemp 3 som tillverkas av Semper:



Avsaltat vasslepulver, skummjölkspulver, vegetabilisk olja (palm, raps, palmkärna, solros, algsvamp), maltodextrin,mjölksocker, galaktooligosackarider (GOS), mjölkprotein, mineralämnen (natrium, kalium, klorid, kalcium, fosfor, järn,magnesium, zink, jod, koppar, mangan, selen), vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra),fiskolja, taurin, nukleotider (adenosin 5’-monofosfat, cytidin 5’-monofosfat, guanosin 5’-monofosfat, inosin5’-monofosfat, uridin 5’-monofosfat), surhetsreglerande medel (citronsyra), emulgeringsmedel (sojalecitin). 
Ekologisk Mild fullkornsvälling som tillverkas av HIPP:

70% tillskottsnäring uteslutande baserad på mjölk* [vasslepulver* (delvis demineraliserat), skummjölkspulver*, vegetabilisk olja*, maltodextrin*, vitamin C, järnsulfat, zinksulfat, vitamin E, niacin, pantotensyra, vitamin B1, vitamin A, vitamin B6, vitamin B2, kaliumjodat, kopparsulfat, natriumselenat, folsyra, vitamin K, vitamin D, biotin], fullkornshavremjöl*, majsstärkelse*, kalciumkarbonat. Innehåller 19% fullkornsmjöl. *KRAV-certifierad ingrediens

Vegetabilisk olja:

Varken Nestlé eller HIPP skriver ut exakt vilka vegetabiliska oljor deras produkt innehåller. Det gör dock Semper, palmoljan är först och ingår alltså i störst andel. I sin Q&A-sektion skriver Semper såhär runt palmolja i välling och gröt:
I det nya receptet har den kontroversiella palmoljan ersatts av grädde. Vi eftersträvar att göra välling och gröt så naturlig som möjligt – precis som de skall vara – och med de allra finaste ingredienserna. Med grädde blir fettsammansättningen optimal. De olika fettsyrorna gynnar barnets utveckling, vilket stöds av forskning. Sist men inte minst så smakar våra vällingar och grötar nu också ännu lite godare.

Det låter ju toppen i mina öron! Trots denna förklaring så har de ändå kvar palmolja i sina BabySempprodukter som marknadsförs som ett komplement till övrig mat som bebisar ska få. Såhär skriver de som svar på frågan om varför de använder palmolja:
För att få en så bra sammansättning av vegetabiliska oljor som möjligt i modersmjölksersättningen, använder vi en blandning av oljor från flera olika växter, däribland palmolja. Olika vegetabiliska oljor innehåller olika fettsyror och för att på bästa sätt följa de rekommendationer som finns för spädbarn använder vi en blandning i modersmjölksersättningar. På så sätt tillgodoses behovet av fettsyror från n-6 och n-3 familjen.
Små barn behöver alltså en blandning av fettsyror och de behöver fettsyror av olika mättnad. Den debatt som gör gällande att palmoljan inte är nyttig, handlar om att palmitinsyra är en fettsyra som bidrar till att höja blodkolesterolet. Detta gäller för vuxna näringsrekommendationer. Barn är inte "små vuxna". Rekommendationerna för barn är väl förankrade hos vetenskapen och den säger att
barn behöver en balanserad fettsammansättning och detta följer Semper. Näringsmässigt så fyller alltså palmoljan en särskild funktion hos små barn. När det gäller hållbarhetsfrågan, så är den inte helt enkel. Vi diskuterar den löpande och utvärderar alternativ. 
Väldigt intressant, de använder argumentet att palmolja hjälper till att få rätt kvot mellan Omega 6 och Omega 3 i produkten. Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör kvoten mellan Omega 6 och Omega 3 ligga mellan 3:1 och 9:1 (Källa). Följande kvoter finns i de första 4 oljor som Semper listar:

Palmolja 32,3:1
Rapsolja 2,4:1
Palmkärnolja (Kan ej hitta, någon som lyckas?)
Solrosolja 562:1

Både palmolja och solrosolja har en kvot som ligger mycket högt över rekommendationerna, och jag har mycket svårt att förstå varför de skulle behövas för att bidra till balansen mellan Omega 6 och Omega 3 när enbart rapsolja helt klart har den bästa balansen helt ensam. Jag kan bara misstänka att det är ekonomiska intressen som styr detta, snarare än företagens välvilja...

Maltodextrin:

Maltodextrin är rena kolhydrater i form av stärkelse som tas upp extremt snabbt av kroppen. GI är högre än för glukos. Det används vanligtvis i sportdryck, till exempel. Sportdryck!! Jag har väldigt svårt att förstå varför man skulle vilja ge sin bebis som ska somna in något som används för att ge extra fysisk energi i form av en sockerkick till vuxna människor.

Observera att maltodextrin finns även i den ekologiska vällingen, men bara för att tillsatsen är ekologisk behöver det ju inte betyda att den faktiskt är bra.
Semper svarar på frågan om varför de har maltodextrin i sina produkter:
I våra vällingar ingår maltodextrin, vilket är en väl utprovad ingrediens. Maltodextrin är en kolhydratkälla från majs, som består av delvis nedbruten majsstärkelse där kolhydrater med olika kedjelängd ingår; från mono- till oligosackarider. Maltodextrin används i välling för att ge en för barnet optimal balans mellan kolhydrat, fett och protein. Maltodextrin har inte en uttalat söt smak, det är inte därför maltodextrin är med som ingrediens. Det vi menar med att den är optimal är att det är en stärkelse som ger en balans mellan konsistens och rätt näringsvärde enligt gällande lagstiftning när det gäller kolhydrat, fett och protein utan att bidra med för mycket enkla sockerarter. Det är också en stärkelse som magen har lätt att bearbeta och därför är den lämplig och väl beprövad i barnmat.
Ah, än en gång handlar det alltså om att ge produkten balans! Det är alltså risk för att välling som består av mjölk och mjöl skulle bli för fattig på kolhydrater? Alltså - tillåt mig småle åt detta påstående. OM kolhydrater på något vis skulle vara essentiellt (vilket jag tror jag kommer återkomma till i ett senare inlägg) så skulle alltså en produkt som innehåller stora delar vitt mjöl och mjölksocker behöva tillsatser av kolhydrater? Det faller ju på sin egen orimlighet.

Sojalecitin:

Jag ska inte skriva en uppsats om emulgeringsmedlet sojalecitin, utan länkar istället till Mats Eric Nilssons sida som väldigt bra beskriver tillverkningsprocessen från sojaböna till sojalecitin. (Läs från mitten av sidan som börjar med "Soja är den andra huvudråvaran för den globala matindustrin".) Livsmedelsverket hävdar att alla de kemikalier som används vid framställning av sojalecitin inte kvarstår i slutprodukten i nivåer som är skadliga för människor. Jag hittar mycket i ämnet extraktionsbensin och rester i livsmedel hos Gunnar Lindgren, här finns väldigt mycket läskig läsning för den intresserade. Dock kan jag inte bedöma hur källkritisk jag ska vara till Gunnars texter, något som gör att jag väljer att inte dra för stora växlar på dem (förutom att självklart undvika sojalecitin i vår vardag så gott det bara går!).

Jag kan än en gång inte förstå varför jag ska chansa på att livsmedelsverkets bedömning att små halter är ofarligt (cocktaileffekten inte inräknad), istället för att ge mitt barn bröstmjölk och vanlig mat av naturliga råvaror istället för sån här sörja?

Alternativ då?

Bröstmjölk! Detta underbara livsmedel! Minst fram till 6 månader tycker jag och många med mig att man klarar sig hur bra som helst bara på det. Länge efter det kan bröstmjölken utgöra basen i kosten för bebisar. Jag listar några alternativ när man vill introducera mat här nedan, men jag vågar mig inte på att ge några åldersrekommendationer. Den största anledningen till detta är ju att alla barn är individer såklart! Testa er fram till vad som ert barn gillar/reagerar på/får ont i magen av. En bra regel är ju att inte introducera för många saker samtidigt, eftersom man då inte vet vad som orsakar eventuell reaktion. Och en annan sak som jag har läst och som är så bra - om ditt barn får ont i magen eller blir hård i magen, dundra inte på med en massa mer mat som ska vara bra för magen utan backa tillbaka till bröstmjölken igen och skynda långsamt långsamt.

Koka egen gröt om ni känner att ni vill ge just gröt. Det finns massor av spännande gryner man kan prova. Äggröra kan man också ge, eller blanda ner ett ägg i gröten för en superbra kombo. Ägg innehåller i princip hur mycket nyttigheter som helst, helt naturligt!  Små portioner av turkisk yoghurt är toppen, bra med fett som mättar i mindre mängder också. Ge också vanlig mat, grönsaker blandat med bröstmjölk och/eller smör lite beroende på hur långt du kommit i att ge mat. Ibland upplever jag att man liksom låser sig i att bebisar ska äta gröt och dricka välling, varför skulle man inte kunna tugga på lite mjukkokt broccoli till frukost?

Istället för välling har vi gett Oatlys havremjölk, en fantastisk produkt som till skillnad från soja- och rismjölk är ett bättre alternativ med hänsyn till allergener och tungmetaller.

Fler alternativ? Kommentera gärna!

Mer om ämnet!

Ni ser ju att detta är ett ämne som engagerar både mig (och M2) väldigt mycket, vilket gör att vi kommer återkomma till det flera gånger framöver. Förutom till synes onödiga tillsatser som jag skrivit om ovan, så kan man fördjupa sig i produkternas själva huvudingredienser (mjölk och mjöl), i de till synes "livsnödvändiga" tillsatta vitaminerna och mineralerna, om kadmiumhalten i spannmål eller det spännande ämnet fullkorn!

Om ni rent generellt vill läsa mer om tveksamheter kring välling (gröt är ju i princip en fastare form av välling, så man kan utan problem dra dem över samma kam i sin granskning) så kan jag varmt rekommendera Amningshjälpen och LifeZone (som skrivs av Monique Forslund, LCHF-kostrådgivare). Om ni istället vill läsa allt om hur nyttigt det är med välling kan ni ju helt enkelt lyssna på rekommendationerna ni från från Livsmedelsverket eller från er närmaste BVC!

/M1

3 kommentarer:

  1. Underbar läsning hälsningar en som skriver under på allt i detta inlägg

    SvaraRadera
  2. Oatly produkter är inte så bra ur moralisk synvinkel.

    https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22487348.ab&ved=0ahUKEwjo09GW37HNAhWECiwKHbNICSAQFggfMAE&usg=AFQjCNFUfvKQkfxgiTRQcrM9Owg8_R6kUg&sig2=3Y3PLDmZRp2Wih51uqwo1w

    SvaraRadera
  3. Jag kunde inte amma, fått ingen hjälp med detta, vad har du för alternativ ? Ni gör mig mår dåligt !!! Ammningstvång !!

    SvaraRadera